رژيم غذايی
عقل سالم در بدن سالم!
Friday, February 17, 2006
چیزهایی که باید و نباید مصرف بشن
خب يه معذرت خواهی بکنم بابت تاخير،بخصوص از ايده عزيز که انگار چند روزه رژيمش رو شروع کرده و منتظر این مطلب بوده.بدون هيچ مقدمه‌ای ميرم سر چيزهايی که بايد و نبايد خورده بشه.
در مورد غذاهای گوشتی،چيزهايی که نبايد خورده بشه: گوشت قرمزی که چربی داره،سوسيس و گوشت چرخ کرده‌ای که از بیرون می‌گیرین و می‌دونين چربی توش داره.اما اگه خودتون درست کنين مشکلی نيست.کالباس‌های پر چرب،و همينطور مرغ و ماهی که چربی دارن و صد البته تن ماهی هم جزشون هست.
بوقلمون،ترجيحن فيله‌اش و مرغ هم قسمت پايين ران و ماهی‌های بدون چربی،(اصولن ماهی‌هايی که سيخ دارن و بصورت فيله نيستن چربی ندارن)و بلاخره کالباس مرغ و بوقلمونی که هيچ نوع چربی بهش اضافه نشده و همینطور جگر مرغ و یا گوسفند رو می‌تونين مصرف بکنين.صدف و میگو هم اگه اهلش هستین برای مصرف مانعی ندارن.به شرطی که همه‌ی اینها نه سرخ شده در شصت من روغن،بلکه بصورت پخته* شده مصرف بشن.
لبنیات: پنیرهای کم چرب(میزان چربی حداکثر ۱۸٪) ،شیر بدون چربی،ماست لاغری،ماست میوه‌ای اگر دوست داشتین باید دقت داشته باشین که شکر زیادی نداشته باشه.طبیعتن عکس همین‌ها،یعنی پر چرب‌شون رو نباید مصرف کرد.
شیرینی‌جات: شکر،مربا،عسل،شکلات،شربت،بیسکویت،آبنبات،نان قندی، اینها خوردن‌شون ممنوعه! اما اگه مثل من زیاد عاشق شیرینی هستین،می‌تونین از بیسکویت بچه استفاده کنین که شیرینی خیلی کمی داره.اون هم در روزی یک دونه که انداز‌ه‌اش حدودن اندازه‌ی یک قوطی کبریت باشه.اگه چایی بدون قند و شکر رو نمی‌تونین بنوشین،می‌تونین به همراه یک دونه خرما مصرف کنین.هرچی باشه شیرینی خرما طبیعیه.
نان و غلات: نان سفید،نان‌های کشمشی و یا شیرین،نان‌هایی که خمیر زیادی دارن،نان‌هایی که توی روغن سرخ شدن،برنج و ماکارونی باید از خوردن‌شون پرهیز کنین.عوضش از نان سبوس دار و نان‌هايی که توشون سبزيجات دارن می‌تونين استفاده کنين.
نوشيدنی: نوشابه،آب ميوه‌هايی غير طبيعی و شکری،شربت،ليموناد،نوشيدنی‌های شکری،آيس تی،شيرهای شکری،شير کاکائو و...نبايد مصرف بشه.آب،چای،قهوه،چای سبز،آب ميوه‌ی طبيعی،آب سبزيجات،سوپ‌های سالم و از اين قبيل را بايد استفاده کنين.اینکه می‌گم باید برای اینه که مصرف اینها به کم کردن وزن کمک می‌کنه.
سبزيجات: از همه‌ی سبزيجات می‌شه استفاده کرد.از جمله کاهو،خيار،گوجه،کلم و بروکلی،اسفناج ،بامجان و...منتها بعضی از سبزيجات هستن که کنسرو شده‌اند و معمولن شيرين.اون‌ها رو نبايد استفاده کرد.
ميوه‌جات:سيب،گلابی،توت فرنگی،کيوی،پرتقال،نارنگی و کلن ميوه‌های اين فصل قابل مصرف هستن.استفاده از کمپوت،انگور،موز،ميوه‌های خشک و کلن ميوه‌هايی که درصد شيرينی و کالري‌شون بالاست ممنوع!

*خب البته ماهی و میگو و جگر پخته با ذائقه‌ی ما ایرانی‌ها زیاد جور در نمیاد.من پیشنهاد می‌کنم اینها رو یا در فر یا در مایکرو بپزین.نه تنها اینها بلکه برای استفاده نکردن از روغن بهتره با مايکرو غذا درست کنين.اينجا می‌تونين ليست چند تا غذا رو که با مايکرو تهيه می‌شن،ببينين.(البته بايد برين آخر صفحه که نوشته طباخی با مايکروفر)

موفق باشین و لاغر و تندرست.
7 Comments:
Anonymous هنگامه said...
سلام دوست عزيز و ممنون كه وقت ميگذاريد و اينقدر خوب و مفصل توضيح ميديد . من يك سوال داشتم و اونهم در مورد روغن مايع دانه انگور كه روش نوشته كلسترول و چربي اون صفر است؟؟؟؟ ايا در رژيم غدايي مجاز است؟؟؟

Anonymous ideh said...
,ersi khanom gol jan dastet dard nakone

Anonymous هنگامه said...
ببخشيد من در مورد كالري قارچ سوال داشتم و اينكه ميشه در رژيم خورد و اينكه اگه ميشه چقدر مجازه؟ و سوال ديگه اينكه من با چاي يا قهوه يا... يك قاشق مرباخوري عسل ميخورم روزانه 2-3 قاشق ميخورم. در اين مورد و زياد يا كافي بودن عسل هم منو راهنمايي كنيد. ممنون و موفق باشيد

Blogger نسرین said...
هنگامه جان در مورد روغن مايع انگور اگر بدون کلسترول هست اشکالی نداره که مصرف کنی.باز هم با وجود بدون کلسترول بودنش من توصيه مي‌کنم زياد از حد استفاده نکنی.در مورد سوال دومت،کلن سبزيجات و قارچ خوردن‌شون صد در صد ضروريه در هنگام رژيم.قارچ رو مي‌تونی در کنار ناهارت که غذای گرم می‌خوری،با مرغ يا ماهی استفاده بکنی.ميزانش هم اگر سرخ نشده باشه فرقی نمي‌کنه.حالا بين ۵۰ تا ۲۰۰ گرم.و اما سوال سومت،بايد بگم اگر از عسل صد در صد طبيعی استفاده مي‌کنی اشکالی نداره.اما اگه از همين عسل‌های بازاريه که شکر قاطي‌شون شده،نخوری بهتره.بجای اون از خرما استفاده بکن.

Anonymous نازنین said...
salam

نسزین جون ممنون .من عاشق این مطالب هستم .راجع به کالری مواد غذایی هم بنویسید ممنون می شوم
شاد باشی

Anonymous mojgan said...
من زیاد چاق نیستم یعنی در اصل فقط اضافه وزن دارم ! رژیم کمتر از 1400 کالری میخوام؟

Anonymous mojgan said...
بابا مردیم...کو بقیه اش؟